The Curse of St. Veit: Tanzwut 1518 (Bern, CH)
Nov
10

The Curse of St. Veit: Tanzwut 1518 (Bern, CH)

The story of Frau Troffea and Strassburg’s famous 1518 dancing plague is brought to the stage in a new interdisciplinary performance using historical texts along with early 16th-century music from the Upper Rhine and contemporary dancers.

Free entry; donations

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CHOREOMANIA
Oct
13

CHOREOMANIA

Greifenberger Institut für Musikinstrumentenkunde Music-Festival
Deutschland
Tickets

Grace Newcombe – Gesang, gotische Harfe
Marc Lewon – Laute, Quinterne, Cister, Gesang
Holly Scarborough – Traversflöte, Einhandflöte & Trommel; Leitung

Programm «CHOREOMANIA» (DE)

Des spils ich gar keyn glück nit han – Mathias Greitter (c1495–1550); aus: Fünff vnd sechzig teütscher Lieder vormals im[m] truck nie vß gangen (Straßburg: Apiarius & Schöffer, 1536), Nr. 50
Spanyöler tanz ­– Hopper dancz – Hans Weck (1494–1536); Basel, Öffentliche Bibliothek der Üniversität, MS F.IX.58 (c1525), fol. 1r–­3r

Mars dein gefert
– Johannes Frosch (c1485–1533); aus: [36 Lieder] («Schöffer Liederbuch»), Mainz: Peter Schöffer d. J., 1517, Nr 4; Tenor-Stimme aus Georg Forsters Ein außzug guter Teutscher liedlein [...], Nürnberg: Johann Petreius, 1539, Nr. 50
Mit ganzem Willen
– Paumann-Schule (c1410–1473); Berlin, Staatsbibliothek – Preussischer Kulturbesitz, Ms. Mus. 40613 («Lochamer-Liederbuch»), S. 72–73


O jr Münch vnnd Pfaffenn / was honndt Ir gethon
– Heidelberg, Universitätsbibliothek, Pal. germ. 793, Fliegendes Blatt, 1522, «Eyn klaglied der armen vnber die Römische Entichristische pfaffe[n] | im Judas oder Benzenawers tho[n]» / Musik: Wir dancken dir lieber Herr («Das Judaslied»), Geistliche Lieder vnd Psalmen [...], Budissin 1567, fol. 96v–98r
Branles des hermites
– Thoinot Arbeau (1520–1595); aus: Orchésographie, Langres: Iejan des Preyz, 1596, fol. 85v–86r
Resch vnnd behendt der Pfarherr sprach («Hodie der Baur ist todt»)
­– Niclaus Manuel (1484–1530); Berlin, Staatsbibliothek – Preussischer Kulturbesitz, Ye 3105 «Von der falschen Münchskutten ein Lied, Jn dem thon, Christe qui lux es et dies. Das Resonet Papistisch», Flugschrift, Basel: Rudolf Deck, 1521 / Musik: Resonet in Laudibus – aus: Piae Cantiones, Greifswald: Augustin Ferber, 1582, S.  32–33

Die welt die hat ein thummen mut
– Thomas Stoltzer (c1480–1526); aus: Fünff vnd sechzig teütscher Lieder, Nr. 55
Branle de la montarde
– Thoinot Arbeau (1520–1595); aus: Orchésographie, Langres: Iejan des Preyz, 1596, fol. 89v–90r

Frawe, liebste frawe und wo ist euer maw maw man?
– Balthasar Arthopius (c1480–1534); aus: Fünff vnd sechzig teütscher Lieder, Nr. 56
Bruder Veit
– Staatsbibliothek zu Berlin - Preussischer Kulturbesitz, Ye 3351 «Ein vermanlied im Lager zu Wird gemacht», Flugschrift, Wittenberg: Georg Rhau, 1546

Mein hertz hat alzeit vorlangen – Ein froelich wesen
­– P. R. [=Paul Rephun?]; aus: Secvndvs Tomvs [...], Wittenberg: Georg Rhau, 1545, Nr. 85
O Herre Gott begnade mich
– Hans Kotter (1480–1541); Basel, Öffentliche Bibliothek der Üniversität, MS F.IX.58, fol. 8r–9v
Als seltzam es gewesen ist – Hulrich Brätel (c1495–1544); aus: Fünff vnd sechzig teütscher Lieder, Nr. 19
Schwer langweilig – Wolff Grefinger (c1474 bis nach 1515); aus: Fünff vnd sechzig teütscher Lieder, Nr. 10

Gnad und wahrheit ist vorhanden
– Katharina Schütz Zell (c1497–1562) und Michael Weisse; aus: Das dritt Byechlin der Geystlichen gesaeng [...], Straßburg: Froehlich, 1536, fol. 41r–41v
Nu tret herzuo der bossen welle – anonym; aus: St. Petersburg, Russische Nationalbibliothek, Lat.O.v.XIV.6 («Chronicon, Hugonis sacerdotis de Rutelinga ad annum MCCCXLIX»), fol. 34r
Von üppiglichen Dingen – Mathias Greitter (c1495–1550); aus: Fünff vnd sechzig teütscher Lieder, Nr. 62

Nu hebent uf die ûwern hend – anonym; aus: St. Petersburg, Russische Nationalbibliothek, Lat.O.v.XIV.6 («Chronicon, Hugonis sacerdotis de Rutelinga ad annum MCCCXLIX»), fol. 35v
Fröhlich muss ich singen ­– Thomas Sporer (c1490–1534); aus: Fünff vnd sechzig teütscher Lieder, Nr. 38

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Music of the 16th-century Landsknechte: Maximilian’s Military Flute and Drum (Lecture-Recital)
Nov
20

Music of the 16th-century Landsknechte: Maximilian’s Military Flute and Drum (Lecture-Recital)

Organized with the seminar “Music and Violence in the Renaissance” by Prof. Dr. Klaus Pietschmann and Deanna Pellerano.

Abstract: Recalling Alexander the Great, Emperor Maximilian I credits his domination in battle to the flutes and drums which “uplifted not only the hearts of men, but their sound filled the air besides.” These instruments provided an important, characteristic soundtrack for the Landsknechte, playing marching improvisations to keep troops moving and giving crucial signals for attacks and pike formations, thus standing together with the flag-bearer as a triadic military symbol of power. Iconographical and written records reveal a flute-and-drum ensemble which was active both on the battlefields and off-duty with dance and leisure music. An analysis of written repertoire provides examples of how marching improvisations sounded, and certain polyphonic sixteenth-century art songs – whether referencing religious crusade against the Turks or the Landsknechte themselves – are used to propose monophonic music that could have been enjoyed in soldiers’ camps and hailed by Maximilian as the reason for his martial success. Musical examples of military, dance, and leisure flute-and-drum music of the Landsknechte will be performed on historical reconstructions of Renaissance instruments. Holly Scarborough, accompanied by Philipp Wingeier.

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Donnerstag Akademie
Jan
12

Donnerstag Akademie

Scarborough, Holly. “On Battlefields and in Frauenzimmer: Contexts of Maximilian’s Flute-and-Drum Ensemble circa 1500.” Donnerstag Akademie. Schola Cantorum Basiliensis. Klaus-Linder Saal. 12 January 2023. Invited Presentation with Philipp Wingeier.

Wingeier, Philipp. “Basler Trommeln: zwischen Notation und Interpretation.” Donnerstag Akademie. Schola Cantorum Basiliensis. Klaus-Linder Saal. 12 January 2023. Invited Presentation with Holly Scarborough.

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