Zweigulden presents a journey through the social, political, and religious environment that led to the famous dancing plague of 1518 using Renaissance music from the Upper Rhine, historical eyewitness accounts, and contemporary dance.

Paracelsus reports that Frau Troffea was the first of a growing group overcome by the need to dance, even unto death. The city council struggles with how to handle the curse of St. Veit – first by hiring musicians (yes, flute and drum!) and forcing the dancers to “dance it out”, then by legislating a quarantine (banning the flute and drum), and finally by seeking spiritual healing in the mountaintop chapel of St. Veit.

Music by Mathias Greitter, Hans Kotter, Thomas Stoltzer, Martin Luther, Katharina Schütz Zell, Johann Frosch, and more.

The Curse of St. Veit – Ensemble Zweigulden

Grace Newcombe – voice, gothic harp
Elizabeth Sommers – Renaissance violin, viola d’arco
Marc Lewon – lute, gittern, cittern, voice
Philipp Wingeier – Renaissance drum, recitation
Christian Senatore – contemporary dance; choreography
Laetitia Kohler – contemporary dance; choreography
Holly Scarborough – transverse flute, pipe and tabor; direction

Partners

  • “Da erhub sich ein dantz von iungen und alten leutten, die tantzten tag und nacht, dass sie nider fielen, also dass über 100 zu Strassburg auff einmal tantzten. […] [Man] bestellte eigene leutt umb lohn, die mussten stets mit ihnen, tantzten mit trummen und pfeiffen; es half alles nichts. Viel tantzten sich zu tode.”

    Daniel Specklin, Chronik von Strassburg, 1587

  • "Anno 1518 jar 8 tag vor S. maria magdalena hub ein frauw an zu dantzen."

    Imlin’schen Chronik, 16th century

  • "In mehreren Sitzungen wurde [im Rat der 21] von Veitstänzern gesprochen: die Aerzte erklärten es für eine natürliche krankeit, die von hitzigem geblüt herkomme."

    Sebastian Brant, 1518

  • Viel hundert fiengen zu Straßburg an Zu tantzen und springen / Fraw und Mann / An offnen Marck / Gassen und Strassen / Tag und Nacht ihren viel nicht assen Biss in das Wuten wieder gelag / St. Vits Tantz ward genant di Plag.

    Königshoven, 1698

A mysterious story…
presented with Renaissance music and contemporary dance

See “The Curse of St. Veit” in concert

These concerts are made possible by the support of the following foundations:

Sulger Stiftung

Basellandschaftliche Kantonalbank

Sophie und Karl Binding Stiftung

Migros Kulturprozent

Basel Stadt Kulturpauschale

Schweizerische Interpretenstiftung SIS

Ernst-Göhner-Stiftung

Bürgergemeinde Bern

Christoph Merian Stiftung